Pay-to-win

I slutet på 1990- och början på 2000-talen dök det upp en affärsmodell för spel som kallades free-to-play. Där spelare fick tillgång till spelet helt gratis och sedan fick möjligheten att spendera pengar inne i spelet på olika saker.

rakna_pengar_382446877

Denna modell populariserades av en del MMO som Neopets, RuneScape, MapleStory och andra, men nådde inom kort andra genrer likväl. Utifrån denna modell har det sedan dykt upp spel som har fått klassificeringen pay-to-win av spelare. Men vad är skillnaden?

Till att börja med är det ju värt att påpeka att pay-to-win som det används idag refererar till en väldigt specifik kategori av spel som även kan sägas vara free-to-play. Detta bör inte förknippas med spel där pengar faktiskt är hela syftet med spelet, så som casinospel, vilket är varför casinosajter kan ge spelare en så kallad välkomstbonus, något som ett pay-to-win spel aldrig skulle göra.

Spel som är pay-to-win är i grund och botten spel där de som spenderar pengar på spelet får en fördel av något slag. Det kan vara något så enkelt som att köpa extraliv i Candy Crush till att köpa spelvaluta som till exempel diamanterna i spelet Boom Beach. Ett av dessa fall har dock större implikationer än det andra och det är för att det ena är ett multiplayerspel. När man kan köpa sig en fördel i ett multiplayerspel där man faktiskt spelar mot andra spelare betyder det att man många gånger tvingar andra spelare att göra samma sak eller helt enkelt förlora.

Det är dock många spel som är free-to-play men inte alls pay-to-win. Ett av de största exemplen på detta är förstås League of Legends där man helt klart kan spendera pengar i spelet, men allt man köper är rent kosmetiskt som nya skins till olika champions eller wards.

Pay-to-win har därför blivit något av ett skällsord för free-to-play spel idag och det är nog svårt att komma bort från det så länge spelutvecklare fortsätter att skapa dessa typ av spel.

admin